Marvilde Toneel presenteert op vrijdag 7 en zaterdag 8 november in Theater De Schalm in Veldhoven de muzikale tragikomedie Het geheim van Ludwig. Een voorstelling vol passie, humor en ontroering over het turbulente leven van componist Ludwig van Beethoven.
VELDHOVEN – Beethoven staat bekend als het muzikale genie achter de beroemde sonates en symfonieën. Maar achter deze grootheid schuilt een man die zijn weg moest vinden tussen triomfen en tegenslagen, liefdes en teleurstellingen, bewondering en eenzaamheid. Het geheim van Ludwig toont de virtuoos én de mens – gedreven, kwetsbaar en soms verguisd.
Het verhaal speelt in 1800, wanneer Beethoven in Wenen arriveert om zijn talent te ontplooien. Hij droomt van roem en van een huwelijk met een vrouw van adel. Dankzij zijn weldoener graaf Lichnowsky komt hij in de hoogste kringen, maar dat heeft zijn prijs. Beethoven amuseert de gasten met zijn pianospel terwijl hij hartstochtelijk verstrikt raakt in liefdes en intriges. Wanneer het noodlot toeslaat draagt hij een geheim met zich mee dat hij niet prijs geeft tot aan zijn graf.
Marvilde Toneel houdt van spel dat het publiek dicht bij de personages brengt: soms luchtig en komisch, dan weer intens en ontroerend. In Het geheim van Ludwig komt dat volledig tot zijn recht. Iedere speler wordt in zijn kracht gezet, waardoor de voorstelling een rijk palet aan emoties laat zien – van hartstochtelijke scènes tot intieme, kwetsbare momenten.
Olaf Liebregts speelt Beethoven: “Ik ben een half jaar lang in het leven van Beethoven gedoken en was verrast door zijn persoonlijkheid. Hij was veel meer dan alleen het genie dat we allemaal kennen. Hij was gepassioneerd, koppig, soms moeilijk te benaderen. Dat maakt het des te interessanter om hem op toneel tot leven te brengen. Hoe meer ik over Beethoven leerde, hoe meer ik me realiseerde dat achter de grootse componist een mens schuilging die struikelde maar steeds weer opstond. Juist die veerkracht willen we in ons spel laten zien.”
De voorstelling kent ook Beethovens eigen muziek, gespeeld door pianist Tobias Wenting. Nieuwe composities van Mike Meurs geven kleur aan de emoties achter de scènes. Het script is tot stand gekomen met hulp van toneelschrijver Wessel de Vries.
Link: Veldhovens Weekblad