‘Het geheim van Ludwig’, het toneelstuk dat Marvilde Toneel op 7 en 8 november in De Schalm in Veldhoven op de planken brengt, vloeide uit de pen van de Eindhovense Jeannet Harpe.

Ad Adriaans
Bron: ED

Vier jaar geleden stopte Jeannet Harpe als regisseur bij Marvilde Toneel. „Ik wilde leren, wat maakt iets komisch in een toneelstuk? Daarvoor ben ik naar de Schrijversvakschool in Amsterdam gegaan. Ik moest er meteen een sterfscène van een persoon schrijven.”

Ze kiest voor componist Ludwig van Beethoven. Vervolgens moest ze nieuwe scènes schrijven. „Stapje voor stapje ben ik me in hem gaan verdiepen. Zo leerde ik gaandeweg zijn verhaal kennen, en toen was ik verkocht.” Net in die periode klopt Marvilde Toneel bij de Eindhovense aan om nog een keer een stuk te regisseren.

Het blijkt de opmaat naar Het geheim van Ludwig. Als prelude verslindt ze de ruim 900 pagina’s tellende biografie over Beethoven. „Die zit nu vol gele post-its. Beethoven heeft veel meegemaakt, je kunt hem bijna niet spelen met zijn complexe karakter. Hij zit vol tegenstellingen, charmant, koppig, lief, nukkig. En dat moet je weer koppelen aan zijn muziek.” Bij het schrijven van het stuk kreeg Harpe hulp van Wessel de Vries, docent aan de Schrijversvakschool.

De rol van Beethoven is toebedeeld aan Olaf Liebregts. Hij is een van de kleine twintig actieve spelers van de toneelvereniging. „We spelen elk jaar een stuk. Ons publiek komt om te lachen, maar we proberen ook wel eens wat anders. Dat is voor de spelers weer uitdagend. Met dit stuk is dat ook het geval, een lach en een traan. En dan komt die lach dubbel zo hard aan.”

Ook Liebregts deed de nodige research: „Op YouTube bekeek ik documentaires. Het is altijd de kunst om je in de persoon in te leven en er op die manier in te gaan zitten.” Van regisseur Harpe kreeg hij de opdracht om Beethoven zo natuurgetrouw te spelen en er geen karikatuur van te maken.

Beethoven had veel geheimen; we lichten een tipje van de sluier op
– Jeannet Harpe, regisseur Marvilde Toneel

Het stuk speelt zich af in Wenen in de periode 1800 tot 1827, het sterfjaar van de componist. Het decor is deels een kroeg en deels zijn appartement. Daarin krijgt Beethoven enkele adellijke dames op bezoek voor pianoles. Hij leert ze om meer gevoel in de muziek te brengen.

De muziek tijdens het stuk is ingespeeld door Tobias Wenting en er is filmmuziek van Mike Meurs. Liebregts: ,,Beethoven had problemen met zijn gezondheid, gehoor en relaties. Hij haalde veel kracht uit de muziek, dat hield hem op de been.”

Wordt het geheim van Ludwig nog onthuld? Harpe: „Hij had veel geheimen. We lichten een tipje van de sluier op”, geeft ze prijs. Toegangskaarten voor Het geheim van Ludwig zijn verkrijgbaar via de site van Marvilde Toneel en De Schalm.

© Kees Martens/DCI Media